tisdag 23 oktober 2012

GERI.

Tisdag, alltså har jag varit på Ju-Jutsu träningar. Dagens träningar kan sammanfattas med ett ord, GERI, som betyder spark. Vi körde lite Ukemi-wasa, fallteknik, som uppvärmning. Sen började vi sparka och knäa, för att därefter sparkas ännu mera. Vi började med att sparka långsamt i tomma luften, för att kolla att tekniken sitter. (För min del så ligger tekniken platt på marken.) Sedan började vi sparka och knäa varandra, på alla tänkbara sätt. Sen blev det konditionsträning, baserat på sparktekniker. Som avslutning kom dynorna fram, så att vi parvis fick använda ordentligt med kraft när vi sparkade och knäade varandra. En givande träningskväll med andra ord.

När jag läste igenom vad jag just skrivit, så insåg jag att att det låter både korkat och barbariskt. Men det handlar absolut inte om att slåss. Inbyggt i träningarna, antar att det gäller all kampsport, finns ödmjukhet och respekt. Man söker hela tiden gränsen, var det börjar kännas, men inte gör ont på allvar.

Hade tänkt ställa mig på crosstrainern en liten stund, men nu vill jag inte mera. Tar istället och stetchar lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar