måndag 31 december 2012

Träningsåret 2012

Så här på nyårsafton är det väl hög tid att stanna upp och reflektera över träningsåret 2012, som har varit ett riktigt bra år. Jag har sprungit både längre och snabbare än någonsin förut. Jag har sprungit mera regelbundet, mera seriöst och det har varit roligare än någonsin. Jag har överträffat mina egna förväntningar, och jag har drabbats av "löparhybris". Tog i för mycket mot slutet av sommaren och sakta men säkert blev lårmusklerna/senorna överansträngda och jag fick trappa ner löpningen rejält. Det var irriterande då, men nu efteråt så känns det som om det var en bra lärdom, att få erfara det som står i alla böcker om löpning. "Det tar tid för muskler och senor att vänja sig vid den belastning löpning innebär".


Denna bild sammanfattar rätt bra mitt träningsår 2012.
Träningsåret 2012
Här finns min längsta löprunda (22,3 km) och mina Asics Nimbus, som för övrigt är klart de bästa tossorna jag någonsin haft. I de sprang jag för det mesta i somras. Här finns min Garmin Forerunner 305, min trogna följeslagare som är med på varje pass. Här finns Kettlebells, en träningsform som jag hittade i år, liksom mitt gula bälte i Ju-Jutsu. Här finns mina nyinförskaffade Icebug Hero, som får symbolisera att jag tagit löpningen till en ny nivå, och insett att det går att löpträna även vintertid. Jag valde att också ta med Jogg.se, för att börja föra träningsdagbok där spelade nog en stor roll för motivationen i somras. Det är helt super att kunna gå tillbaka och kolla på gamla löprundor. Jag borde dock lära mig att bättre kommentera mina löprundor.


Som sagt, jag hittade Kettlebells i år. Har inte kört så mycket, men jag tror att kettlebells kommer att inkluderas mera i mina styrkeövningar framöver. Fick även upp ögonen för TRX träning, men det har jag ännu inte hunnit utforska. Jag har även kommit till insikt hur viktig bålstyrka är, och skall i fortsättningen prioritera Core-träning.


Det kan inte undgått någon som kollat på min blogg att jag börjat med Hokutoryu Ju-Jutsu. Jag har många år tänkt börja med någon kampsport, men har aldrig lyckats släpa mig till någon nybörjarkurs. Men nu, hösten 2012 hände det, och jag fastnade direkt. Jag trivs med Ju-Jutsu, och ser fram emot att utvecklas i kampsportens anda


Mest stolt är jag ändå över Kanontian var jag sprang 10 km på 50:44 (5:04). Detta överträffade alla mina förväntningar om vad jag kunde prestera. I fjol sprang jag en gång 10 km på ungefär 58 minuter, så detta var en otrolig bedrift. Jag har sprungit 21-22 km flera gånger i somras. Detta är också en bra förbättring mot förra året då jag en gång sprang 16 km. Min snabbaste 21,1 km gick på 2:08 (6:05min/km), vilket jag är riktigt nöjd med. Halva sträckan gick på skogsstigar, och andra halvan på grusvägar. Dessutom hade jag inte ens vatten med, för jag skulle bara ut på en liten runda före bastun. (Gissa om jag fick beröm av frun när jag kom hem 1,5 h för sent) Mitt planerade halvmaraton i Hangö fick jag skippa, på grund av min sjuka höft.
Kanontian 16.06.2012


Efter årets första pass i slutet på februari skrev jag skämtsamt på Facebook att nu fattas bara 996,3 km så spricker 1000 km. Då kunde jag inte föreställa mig att jag skulle springa så mycket. Nu strandade jag visserligen på 894,3 registrerade km i år, men skulle jag inte ha haft nästan 5 veckors uppehåll i höstas så skulle jag nog ha sprungit 1000 km i år. Jag tänkte mig ett pass idag ännu för att få ihop 900 km och 100 pass, men min rygg vill inte, och ryggen vinner över fåfänga om siffror i en träningskalender. Så jag har sprungit 99 pass i år.



År 2010 har jag registrerat 147,6 km. 2011 sprang jag nästan 3 gånger mera, 416,0 km. Sen mer än fördubblade jag till 2012, 894,3 km. Riktigt bra utveckling, om man får säga det själv.
2010 - 147,6 km          2011 - 416,0 km          2012 - 894,3 km


Ser man månad för månad så har jag slitit löparskorna betydligt aktivare året igenom, förutom mot slutet på året då jag måste trappa ner. Jag kom även igång betydligt tidigare i år. Även här kan ses en bra utveckling.



Jag har registrerat knappt hälften av min löpning som distanspass. Detta är säkert aningen för lite. 29% av löptiden har jag klassat som långpass. Detta skall tas med en nypa salt, för jag är inte säker var jag dragit gränsen för långpass, och det har säkert varierat längs året. Terräng har jag sprungit bara 3%. Detta måste klart förbättras till i nästa år. Jag har sprungit mycket på skogsstigar, men det klassar jag inte som terräng. Terräng är off-road, eller svårsprungna skogsstigar.



Ser man hur jag fördelat tiden på olika sorters träning så är det väl rätt okej med löpning på 37%, styrketräning 13% och Ju-Jutsu 17% (gruppträning). Träning 28% är blandat volleyboll, paddling, paintball m.m. På crosstrainern (knappa 3%) skulle jag nog kunna ställa mig lite oftare, och lite mera fokus på styrketräning skall det bli i nästa år.


Gott Nytt År!
Hyvää Uutta Vuotta!
Happy New Year!
¡Próspero Año Nuevo!



4 kommentarer:

  1. Ett händelserikt år. Jag känner igen det där, det är lätt att spring mer än man "tål". Hoppas du klarar dig utan skador i år. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jo, man måste lära sig tyda kroppens signaler, och sedan följa dem. :)

      Radera
  2. Sjukt bra jobbat coh jättekul läsning! :)

    SvaraRadera