onsdag 5 december 2012

Brottas med stora pojkarna

Igår drog Vesa och Ardi (bruna bälten) Ju-Jutsu träningarna. Vi övade på olika sätt att fälla eller kasta en person som attackerar, och det var svårt att få till alla detaljerna. Det såg lätt ut när dom visade, men när vi skulle göra var det många detaljer som skulle till, och allting blev halvfärdigt. Nå, nog lär vi oss det så småningom. Som avslutning skulle vi brottas 15 minuter. Vi var udda antal gula bälten, så jag började med mag- och ryggmuskelövningar. Då vinkade Ardi åt mig att jag skulle komma dit. Jag fick tur vist brottas med Vesa och Adri. Det var tufft i en helt ny dimension. Dom har båda tränat Ju-Jutsu i typ 8-10 år. Det var ingen skillnad vad jag försökte mig på så straffade det sig omedelbart. Naturligtvis lekte dom bara med mig, och lät mig ”anfalla”, lät mig försöka, för att sedan elegant visa hur enkelt det är att vända situationen, om man bara vet vad man skall göra. Det var både roligt och lärorikt. Ofta när vi skall brottas, så hamnar jag brottas med någon som är 15 cm kortare, och väger 30 kg mindre. Det säger ju sig självt hur det går, då vi båda saknar teknik. Jag kan med ren styrka vrida omkull min motståndare och låsa fast honom.  Det ger inte mycket övning åt någon av oss, endast lite svett i pannan. Så därför var det roligt att få brottas med stora pojkarna som omväxling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar