lördag 10 november 2012

När stretchar du?

Boken som vann över mitt planerade träningspass.
(Ett fint sätt att förklara sin lathet.)
Igår hade jag tänkt köra Cardio Core, men jag kom aldrig igång med det, och träningen uteblev. Orsaken är att jag började läsa om axelförband och lager i boken Maskinelement, som länge stått i hyllan och samlat damm. Den är dock inte ensam. Jag har massor med böcker som jag inte har läst, eller endast snabbt bläddrat i. Allt från deckare och romaner, till en brokig skara faktaböcker i många olika områden. Baserat på högen böcker som handlar om träning och välmående, skulle man kunna tro att jag är i super duper top trim. Tyvärr så är jag inte det. Jag gillar verkligen böcker, eller mera noggrant så gillar jag att skaffa böcker åt mig. Sen har jag inte tid/ork att läsa dem.


På tal om böcker, så tänker jag nu ställa en fråga åt er som läser min blogg,
och jag hoppas att många av er orkar svara.

   NÄR STRETCHAR DU?   

Förut stretchade jag alltid direkt efter avslutat löppass, och tänkte egentligen inte på saken. Sen började jag ibland springa tillsammans med några andra, som sprungit mera än mig. Dom sa åt mig att man skall inte stretcha inom 2-3 timmar efter att man sprungit. Det var någonting om att musklerna är aktiva och kommer att motarbeta effekten av stretchningen. Bortkastad tid med andra ord. Efter det har jag även läst i olika böcker om löpning, att man skall förlägga stretchningen minst 3 timmar efter att man sprungit, men helst på en vilodag. Okej tänkte jag, prövar väl på det då. Nu kan jag inte med säkerhet säga, eftersom jag ökat mina löppass i antal och distans, men jag tror inte riktigt på detta. Anser mig ha blivit styvare sen jag slutade stretcha direkt efter löppassen, och nu har jag återgått till att stretcha genast efter att jag sprungit.

En tid sedan köpte jag boken Bli en bättre löpare av Malin Ewerlöf. Där skriver hon om vikten av att stretcha, och hur hon alltid varit noggrann att stretcha direkt efter sina löppass, då musklerna är varma. Personligen tänker jag ställa mig i Malins led, och fokusera på att stretcha igenom musklerna genast efter avslutad löprunda.

Men nu skulle jag väldigt gärna höra era åsikter/erfarenheter av detta, eller i alla fall när strechar du? Direkt efter träningen, senare eller inte alls?

4 kommentarer:

  1. Jag stretchar nog alltid direkt efter passet medan musklerna ännu är varma för jag tycker att det verkar minska på eventuell träningsvärk och stelhet. Sen kan det ju kanske vara bra att stretcha senare som dina bekanta säjer, men jag tror att det kan vara bra att värma upp först. Att stretcha kalla muskler känns ju inte riktigt bra. Lite som att äta en chokostång som varit i kylskåpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tänker jag återgå till att göra, precis som jag gjorde förut. Det är även mycket jobbigare att komma igång att stretcha när man är "kall". Men choklad är alltid gott, oberoende var den förvarats. :)

      Radera
  2. Jag stertchar direkt efter passet, alltid! Om jag inte gör det så får jag krämpor av för korta muskler har jag märkt (typ piriformis, it-senan). Vaderna har jag ju särskilt problem med då de gärna drar ihop sig och blir stela så de bara får jag inte missa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Efter löpningen är det svårt att nå ner till skosnörena, fast jag i vanliga fall med lätthet sätter handflatorna i golvet. Mera töj efter träningarna alltså.

      Radera