torsdag 22 november 2012

Avkopplande kvällslöpning

Jag försökte få Maria ut på ett runda igår, men hon satt i ambulansen och kände sig krasslig. (Ingen panik, ambulansen är hennes arbetsplats) Vi kom överens om att prata oss igenom en 10:a nästa vecka istället, om hon kryat på sig tills dess. Jag fick alltså sticka ut ensam i mörkret. Siktade på en lugn och avkopplande länk på 1,5 timme. Jag lämnade MP3-spelaren hemma, för att ge tankarna ro att vandra, och nolla huvudet. Det fungerade utmärkt, och jag fick ett skönt långpass på 15 km och stoppade klockan på 1:40 (6:39 min/km och puls 135/153). Det kändes riktigt bra att springa långt igen. Senast jag sprang länge än en dryg timme var 19 september, så det är inte så konstigt att det kändes aningen ovant i benen. Pulsen hölls på en behärskad nivå igenom hela passet. Okej jag sprang långsamt och tillät mig dessutom att sakta in i motluten, men jag anser ändå att pulsen var mera sansad än under de senaste passen. En tanke som slog mig är om "musik i öronen" medför en högre puls när man springer? Eller är det bara det att musik triggar en att springa aningen snabbare? Vet inte, men jag tror jag skall följa med och se om jag hittar något samband.

Jag ställde mig på vågen före och efter gårdagens löppass, och konstaterade till min förvåning att jag tappat 2,5 kg.  Det betyder att jag svettats 1,5 liter/timme, vilket är betydligt mera än jag trodde. Det var kring +5 igår och jag kände att jag hade lämpligt med kläder på mig. 1,5 liter är 1,6% av min kroppsvikt. Undra på att man är törstig efter ett löppass. Har ni någon gång kollat upp hur mycket ni svettas under en löprunda?
Gårdagens långlänk i diagramform.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar