söndag 6 januari 2013

Årets första vecka

Årets första vecka har börjat riktigt bra. På Tisdagen körde jag 40 minuter på crosstrainern, och på onsdagen stack jag ut på årets första löprunda. Sprang hela 10 km på 1:02 (6:14min/km 141/166). De 2 första km var ganska "hemska". Hård blåst, stora snöflingor i ansiktet och kallt om händerna. Men det ändrade så fort jag kom förbi de öppna vidderna, och fick lite skyddande skog på sidorna. Jag hade tänkt mig 7,5 km men när jag sprang tillbaka in i byn så kändes det så bra, så jag tvinnade lite extra inne i byn och fick ihop 10 km. En mycket bra början på löpåret 2013.

På torsdagen var det Ju-Jutsu, som blev en salig blandning av sparring, teknik och muskelkondition. Vi fick nog svetten fram.

På fredagen testade jag lite TRX träning, och sedan svettades jag på crosstrainern igen. Jag har crosstrainern bredvid datorbordet, så jag ställde monitorn så att jag kunde kolla på Youtube medan jag trampade. Det är ett bra sätt att klara av mera än en halvtimme, för helt ärligt så är det tråkigt att stå på crosstrainern utan underhållning. Men träningsvärk fick jag av TRX träningen, trotts att jag tränade rätt blygsamt.Blir allt mer intresserad av TRX träning.
2013 - vecka 01

På lördagen väntade jag mig mycket teknikfokuserad Ju-Jutsu, men till min stora överraskning så blev det ett 1,5 timme långt pass med handskarna på. Vi körde olika slag och spark kombinationer, varvat med sparring och "brottning". Det var överlägset det jobbigaste Ju-Jutsu pass jag varit med om. Tanken var, förutom att förbättra flåset, att vi skulle få känna på hur det är under press. Ganska intressant hur svårt enkla saker kan bli när man blir trött och andfådd. Efter typ 40 minuter så började tränaren påminna oss om att andas, och efter 1 timme så var det svårt att tänka klart och koncentrera sig på även de mest enkla saker. Men det var en häftig upplevelse.

Idag stack jag ut och springa. Lite småkyligt till en början, men det blev bra när jag fick upp värmen, och det började som ett riktigt bra pass. Men vid 4 km så hade jag igen så ont i korsryggen, att all glädje försvann. Gick emellanåt, och joggade sakta hemåt. I den sista utförsbacken på väg hem hade jag tempo 6:48 min/km, så det kan ge en fingervisning om hur roligt det var att springa. Det var sjukt på samma sätt som före nyårsafton. Jag vaknade i morse liggande på rygg med sjukt i korsryggen. Igår var det inga problem. Har ett svagt minne av att jag även förra gången hade vaknat med sjukt, som gick över med lite töj, liksom idag. Nu får jag börja fundera på om min sovställning är det som orsakar sjuk rygg, eller är det något annat. Jag har suttit ganska mycket på golvet med min laptop framför mig, vilket jag misstänker att kan vara en orsak. Hur som helst så fick jag ihop 7,5 km idag, och har nu sprungit 17,5 km i år. I fjol sprang jag första passet sista februari, och 2010 började jag först i maj. Vilken förbättring.

Till sist måste jag nämna att Staffan lagt till min blogg på hans sida i samlingen löparbloggar. Jag blev otroligt glad över detta, och tar det som ett erkännande att min blogg är så pass bra att man kan länka till den. :)

4 kommentarer:

  1. Roligt att du blev så glad för det, jag har varit inne och läst av och till när du började kommentera på min blogg. Kanske har jag något omedvetet kvalitétskriterium för vissa bloggar jag läst ett tag lägger jag till i listan, vissa lägger jag inte till.

    God Fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men så är det väl. Det går väl mest på känsla såna där saker.
      Tack, du med.

      Radera
  2. Låter som du haft en bra första vecka! :) Kul att du gillar TRX (och att du får träningsvärk ;).

    Jäkla korsrygg! jag har ju med krämpor så jag vet hur det känns.. Det förstör så mycket. :( Men vi ska inte låta det slå ner oss, eller hur? De kan bara bli bättre! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst. Söndagens löprunda borträknat så har det rullat på fint.

      Det som är bra med lite krämpor är att man då fattar att bättre uppskatta tiden då allt är frid och fröjd. :)
      Som planerat för i år så måste jag fokusera lite mera på bålstyrka, stabilitet och vighet. Nej, vi ger inte upp. :)

      Radera