lördag 9 februari 2013

Vikter runt vristerna?

Det har inte hänt något spännande på träningsfronten den här veckan. Har duktigt gått på alla tre Ju-Jutsu passen, som varit riktigt roliga. Idag fungerade det dock inte så bra, kroppen var liksom inte riktigt med på noterna. På onsdagen var jag ut och springa, trots att vädret inte helt var på joggarens sida. Eller det var väl inget fel på vädret egentligen, utan problemet var att vägarna var så oplogade att springandet blev helt pajasaktigt. Ville bara ge upp efter 1,5 km, men jag tänkte att jag måste jogga 5 km innan jag får stanna klockan.

Farsan har skaffat 1,5 kg vikter att ha runt vristerna när han är ut och gå. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men när jag prövade dom inomhus så blev jag förvånad över hur stor effekt 1,5 kg har runt vristen. Det kändes helt konstigt att flytta fötterna och jag började fundera på allt prat om skornas vikt då man springer. Kanske det sen också har betydelse om skon väger 80 g mer eller mindre. Nu tror jag ju inte att det har någon betydelse när jag far ut och springa om skon väger 250 g eller 400 g. Mina 15 kg för mycket för en bra löparkropp döljer nog effekten av skons vikt. Men där kommer vi in på betydelsen av den egna vikten. Jag har läst någonstans att för varje kg man har extra så förlorar man 3 sekunder per km, vilket skulle ge 30 sekunder bättre snittfart om man slapp 10 kg övervikt. Om det där med 3 sekunder stämmer vet jag inte, eller hur man kommit fram till det. Men visst måste ju 10 kg extra vikt på kroppen ha en rätt stor betydelse, när man vill prestera.

Någon som har prövat på att använda vikter runt vristen eller handleden i något tillfälle? Kanske det är okej att gå med dom, men jag har en känsla av att skaderisk föreligger om man skulle springa med vikter runt vristen. Jag tänker i alla fall inte göra det, för jag tycker att hela iden andas knäproblem.

2 kommentarer:

  1. Hm, jag skulle aldrig våga mig på vikter runt vristerna.. Är alldeles för rädd om fötterna för det. Fatta om man trampar snett med dem? Då har man inte en chans att parrera.. :S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men precis. Jag tror dock inte att 1,5 kg runt vristen påverkar så mycket då du trampar snett, eftersom det är hela din kropps vikt som du måste parera. Men hur som helst så är det inget jag tänker börja med.

      Radera