torsdag 21 februari 2013

Sunlight Run!

Jag sprang i SOLSKEN igår! Hur härligt var inte det. Minns inte när jag senast varit utomhus i solsken, än mindre sprungit i solsken. Dessutom gick det hyfsat lätt och jag kunde hålla ett helt okej tempo, i motsats till  förra veckan då. Fick ihop 8,5 km på 52 min (6:07 min/km, 149/163) Medelpulsen var högre än de senaste passen (jag sprang fortare), men ändå kändes det inte alls tyngre, tvärtom.

Jag var som sagt till fysioterapeuten i måndags. Wow, säger jag. Det var ett lyckat besök, och jag har en nyvunnen respekt för fysioterapeuter. Den primära orsaken till besöket var min högra axel, som till och från är sjuk. Jag har full rörlighet och styrka i axeln, och den mår bättre av träning än av vila. Nå, när jag berättade mina symptom och hur det känns så beskrev hon in i minsta detalj hur jag på jobbet sitter framför datorn, och varför det inte är bra. Och hon träffade rätt på varenda punkt. Sen berättade hon hur jag skall sitta. Små självklara detaljer som man inte nödvändigtvis själv tänker på. Sen diskuterade vi min korsrygg, och hon sa att det är ett bra tecken att det bara gör ont när jag springer. Då är det högst sannolikt musklerna som av någon orsak blir trötta/sjuka av de kontinuerliga stötarna som springning innebär. Hon påpekade också att dåligt väglag på vintern gör detta känsligare, jag kanske spänner mig omedvetet, eller så kan det vara något med mitt löpsteg nu på vintern. Eftersom jag inte har problem med att sitta, träna styrka eller ens med Ju-Jutsun, så är min rygg nog frisk, och den kommer att bli bra med tiden. Stretchning och styrketräning var hennes råd. Sen gick vi igenom olika sätt att stretcha och träna de små musklerna i armar, axlar, ryggen, höften och benen. Hon sade att jag har bra med muskelmassa och styrka, men de små musklerna skulle behöva tränas. Hon ville också att jag skulle börja prioritera ryggen och skuldrorna bättre i min träning. Och visst, jag tror henne. Jag är nog starkare på framsidan än baksidan. Hon ville att jag skulle skaffa såna där pilates gummiband som jag skulle köra en del övningar med, just för att komma åt de små musklerna. Det känns helt supertöntigt, men om mina axlar och min rygg mår bra av det, så då ställer jag mig med ljusröda gummisnoddar och viftar. Inga problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar