måndag 16 september 2013

Raseborgs Ruset 2013

Igår var det dags för Raseborgs Ruset, det enda arrangerade lopp som jag hade för avsikt att genomföra detta år. Ruset är ingen tävling, utan ett motionslopp, med avsikt att få ut folk och röra på sig. Dom har inte ens tidtagning, och rutten dom kallar 13 km är defacto endast 12,3 km, så pass oseriöst är det. Men det är ändå ett roligt lopp och det begränsar ju inte oss som ändå alltid har vår egen lilla Garmin på armen.

Ifjol sprang jag och Tomas på 1:14:27. (6:01 km/min, bpm 157/177). Tomas var taggad till tusen, och jag hade på känn att Nicka och Maria skulle vara lämpligare sällskap för mig. Nicka siktade på 6 min/km, och jag hade inga ambitioner att försöka förbättra fjolårets tid. Förra veckans jobbiga långpass fanns i tankarna, men jag vet ju av erfarenhet att en lyckad/misslyckad långlänk förra veckan inte berättar hur dagens länk kommer att gå. Nåja, startskottet gick och klungan drog iväg. Av kurvan att dömma så gick vi ut aningen aggressivare än ifjol. Det tog inte många hundra meter fören jag insåg att det inte är lönt för mig att ens försöka hinna med Tomas och de andra bekanta som deltog i loppet. Jag kollade bakåt och Maria ropade "Vi kommer nog!" Jag sprang vidare och höll lite tillbaka, väntade på att brudarna skulle komma ikapp mig. Men dom kom inte ikapp, och mellan 2-3 km i slutet på en lång raka så fanns ingen bakom mig. Då hade jag just blivit omsprungen av en kvinna i ljusröd skjorta, och jag bestämde mig för att försöka hänga på henne, trots att hon sprang aningen hårdare än min bekväma takt. Efteråt sa Maria att hon sett när jag blivit omsprungen, så hon var inte så långt efter som jag trodde.

Men det visste jag inte då, och jag hängde hyfsat bra efter hon i ljusrött ända tills vi svängde in i skogen vid 5 km. Då visade det sig, än en gång, att jag är bättre på besvärliga skogsstigar än många andra. Med det menar jag att jag tappar mindre i fart på skogsstigar än många andra. Jag kom genast ikapp och lade mig bekvämt efter ljusröda skjortan och återhämtade mig. Hon frågade ganska snart om jag vill förbi, men jag sade att jag är nöjd här bakom. Efter typ 1 km i skogen så kom vi till en stor omkullfallen gran. Hon valde att böja ner sig och ta sig under, medan jag tog omvägen runt rotvältan. Det visade sig att min omväg var aningen snabbare, och jag kom oavsiktligt förbi henne. Jag sade åt henne att det är tydligen min tur att dra en stund, och sprang vidare i min egen takt. Hon hamnade genast på efterkälken, och 2 km senare när jag kom ut från skogen så kom jag till vätskestationen. Drack gående en mugg vatten, och jag såg inte skymten av hon i ljusrött. Jag sprang vidare, men efter en dryg km så hörde jag steg närma sig, och snart en röst som sade "Jag tycks ha fördel på slätt underlag." Jag log och svarade, "Jo jag klarar mig bara i skogen." Jag var glad över att hon kom ikapp mig, för nu hade jag igen en rygg att jaga. En stund sprang vi sida vid sida, men sakta men säkert började jag tappa ställningen. På plant underlag kom jag på efterkälken, men tog fast henne igen när det blev uppför. Sprang den sista km mot mål i hennes takt, 5-10 m efter henne, och kom i mål på 1:09:46 (5:40 min/km, bpm 162/176). Jag förbättrade 20 s/km, trots att jag inte var ute efter att springa snabbare än ifjol.

Detta gladde mig, att jag förbättrade mot ifjol, med samma, eller kanske också aningen lägre, ansträngningsnivå. Till en början var jag fundersam över detta. Jag har ju sprungit betydligt mindre i år än ifjol? Men sen insåg jag att jag måste tänka mera långsiktigt. I år har jag en springsommar mera bakom mig, än ifjol. Det gav en otrolig tillfredsställelse. Jag är bättre i år, än jag var ifjol.

Nedan jämförelse Ruset 2012 mot 2013. Tyvärr så är Tempoaxeln från 3-10 på fjolårets, och från 3-9 på årets. Detta gör det lite svårare att jämföra, men man ser tydligt att fartkurvan har samma profil. Man ser också att jag sprungit "osäkert" i början. Trots detta så är pulskurvan jämnare i år. Hur som helst så var det ett roligt lopp.
Jämförelse över Raseborgs Ruset 2012 (vänster) och Ruset 2013 (höger)

4 kommentarer:

  1. Härligt att det gick bra för dig. Kul att det var "bara" ett motionslopp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jo det är riktigt kul med motionslopp.

      Radera
  2. Jättebra sprunget! Roligt att du slog förra årets tid! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jo, jag överraskade mig själv lite gran.

      Radera