söndag 4 maj 2014

Hokutoryu

Igår var vi många på Ju-Jutsu träningarna. Och bra det, för shihan Kimmo Tenhunen (7.dan) var på plats och drog träningen. Det var givande och roligt. Han kommer alltid med intressanta versioner av grundläggande teknikerna. Han är imponerande vig och snabb, men det som fascinerar mig mest är hur han hela tiden tycks befinna sig på millimetern på rätt plats för att perfekt kunna göra nästa grej. Sanningen är naturligtvis den, att han tack vare sin skicklighet klarar av att blixtsnabbt anpassa nästa drag, vilket får det att se ut som om han alltid är på precis rätt plats.
Vid uppvärmningen visade han några balansövningar som ha rekommenderade att vi skulle öva på. Jag klarar inte de rörelsemönstren och kombinationerna fast jag håller stöd från väggen, än mindre stående på ett ben mitt i rummet. Min vighet räcker inte till, för att inte tala om balansen. Som avslutning så körde vi lite core-övningar. Kan bara säga att om man i ett svagt ögonblick skulle inbilla sig att man har magmusklerna i bra skick, så tas man snabbt tillbaka till verkligheten när shihan Tenhunen drar övningarna. Men roligt var det, och jag skall ta med hans övningar i min egen träning hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar