söndag 6 oktober 2013

Föreningens gemensamma träningsläger.

Igår var jag på föreningens gemensamma träningsläger. Först på tur stod mitt Hokutoryu Ju-Jutsu. Jag fick sparra med en karatebrud med svart bälte. Hon var skicklig med slag och sparkar, men när vi gick över till kast så kunde jag ge små tips och vinkar åt henne hur hon skulle få till det bättre. Det är ju inget märkligt i sig, eftersom det var nytt för henne medan jag har tränat på dessa kast, men det kändes roligt, att kunna ge råd åt en med svart bälte.

Följande på tur stod sedan Karate, och jag blev förvånad över hur annorlunda det kändes. Man skulle stå annorlunda än vad jag är van från Ju-Jutsun, och blockande vi gick igenom skilde sig också märkbart. I Ju-Jutsun har vi många dynamiska blockar, va var vi rör oss in eller ut i blocken, medan Karatens block var kraftfull och orörlig, med en princip att motståndaren skall skadas av själva blocken. Nu är detta inte någon objektiv sanning, utan endast min subjektiva reflektion av gårdagens upplevelser.

Efter en kort paus så var det dags för Brazilian Ju-Jutsu. Jag såg fram emot att pröva på det, men jösses vad det var svårt. Vi skulle ligga på rygg med motståndaren mellan benen i färd med att strypa oss. Ur denna knipa skulle ta oss genom att grabba tag i motståndarens armar, och svänga runt 180 grader i ett enda svep med benen, för att sedan med benet pressa ner motståndaren på mage och samtidigt få in ett låsgrepp på dennes arm. Det blev inte till någonting.

Sist men inte minst så kom Krav Maga, som var en intressant upplevelse. Krav Maga är så totalt annorlunda mot de övriga kampsporterna. Krav Maga kan väl egentligen inte räknas som en kampsport, eftersom det renodlat går ut på att explodera innan den som attackerar dig hinner reagera. Det finns ingen finess, och det är ingen skillnad hur det ser ut, du skall bara agera, snabbt och explosivt.. Du skall utdela så många slag och sparkar mot huvud och skrev som du hinner på några sekunder, och sen skall det vara över. Vi fick pröva på hur man bemöter en person som drar kniv, och hur man hanterar situationen om får en kniv mot halsen. Det var intressant att se hur effektivt tränaren fick bort kniven av sin motståndare. Vi har också i Ju-Jutsun tränat mot pamp och kniv, men detta var betydligt vansinnigare. Men jag blev lite sugen på att testa på grundkursen som börjar i januari. Får se hur jag får ihop det tidsmässigt, för det är väl det som är stötestenen.

Efter detta så blev jag ännu kvar på mina ordinarie träningar, men då var man ganska trött i huvudet, och det var ganska svårt att fokusera på uppgiften. 5,5 timmar blev det i dojon, vilket är aningen för mycket för en dag. Men det var roligt, och jag ser fram emot följande läger.

Hokutoryu Ju-Jutsu (HJJ), Brazilian Ju-Jutsu (BJJ), Karate och Krav Maga.

2 kommentarer: