lördag 25 januari 2014

2013 är visst över.

Nu har 4/52-delar av året gått, eller 2/26-delar, eller 1/13-del. Wow! 1/13-del låter som mycket mera, fast det är samma sak! Det är lugnt, jag tränar bråk med min 9-åring, som har prov på tisdagen. Men eftersom 1/13-del av året faktiskt redan gått så är det väl hög tid på att bli färdig med sammanfattningen av 2013 och lägga upp planer och målsättningar för 2014. Jag har haft detta på gång länge redan, men det vill inte riktigt bli färdigt. Dels för att 2013 gick väldigt snabbt, och har känts lite som en besvikelse ur träningssynpunkt. Dels för att jag inte vet vad jag vill med 2014. Jag har försökt analysera läget, och kolla hur 2013 egentligen blev. 
Jag lade upp målsättningar om ett virtuellt ultralopp, var jag skulle ta mig springande till Kramfors i Sverige för att hälsa på mina släktingar. Det skulle blir en resa på 1375 km, vilket gör 26,5 km per vecka. Jag trodde att jag relativt enkelt skulle fixa detta, men kan nu snopet konstatera att jag sprungit endast halvvägs. Jag fick problem med ont i korsryggen genast i början på året, och kunde trots stor iver inte löpträna ordentligt på många veckor. Det konstiga var att styrketräning och Ju-Jutsu gick bra.

Jag sprang knappt 700 km förra året, jämfört med 900 km 2012. Jag skyllde denna "nedgång" på mina ryggproblem, men har nu kommit till att det beror på många små saker. Jag har visserligen haft en del veckor under året som jag inte kunnat springa. Dels har ryggen varit sjuk i flera repriser och så var jag rejält förkyld i både april och juli. Jag har rest en hel del i jobbets tecken. Jag sprang färre långpass i fjol jämfört med 2012, och så började jag träna Ju-Jutsu hösten 2012, vilket ohjälpligt tagit en del tid av löpningen.




Mina vänner har sprungit halvmaraton och Lidingöloppet i somras, och gjort riktigt bra ifrån sig. Några har varit till Norge på styrkeprovet, och cyklat 560km på 26h. Själv har jag endast deltagit i Raseborgs Ruset, vilket är ett motionslopp på 13 km, varav 5 km i skogen och resten på spånbana och grusvägar. Men jag är nöjd med det, och dessutom så överraskade jag mig själv genom att springa mycket snabbare och starkare än året innan. Det blev endast ruset, för jag hade inte lust att anmäla mig till något annat lopp förra sommaren, och jag har fortfarande inga ambitioner att satsa på ett enda lopp.


Mina bästa tränings minnen från 2013 är nog Raseborgs Ruset och passet då jag efteråt chockerad konstaterade att jag sprungit 8 km på sub 40. Jag minns också årets första, och enda, >20km, som jag sprang med Nicka som hade det jobbigt på grund av värmen. Jag minns då jag mötte grävlingen på första rundan i mina nya Nikes, och fragment från olika löppass med Nicka, Maria, Peter och Tomppi. Men det som nog smäller högst är ålandsresan, och min löprunda med Ellen.


Jag skulle satsa mera på bålstyrka, balans och vighet under 2013. Jag vet inte om jag har gjort det i den grad jag borde ha gjort, men jag anser mig vara aningen bättre nu än för ett år sedan. Jag skulle också ge TRX träning en rejäl chans. Detta blir väl halvt godkänt. I somras hittade jag calisthenics i form av Barstarzz, Barbrothers och Chalistenics Kings. Jag blev mycket imponerad och bestämde mig för att pröva. Körde i somras en hel del, och märkte snabbt resultat. Tyvärr så föll det när vädret blev sämre, eftersom jag höll på med detta i biltaket (Jag hatar kyla). Jag tog med TRX som den del av detta. Jag vill ha en stång inne att köra pull-ups och sånt, men den skall vara tillräckligt bred. Jag vill inte träna i en dörröppning.
Min Ju-Jutsu har gått framåt så pass att jag nu har orange bälte (4.KUY) Något läger deltog jag inte i, men är på väg nu på årets vinterläger.
”Och så vill jag gå ner 10 kg i vikt så att jag skulle ligga stadigt på 84 kg.” Nå, det gick inte så bra med det heller. Problemet är inte brist på fysisk aktivitet, utan snarare disciplinen angående ätandet.

Vad skall det då bli av 2014?

Vi får se. 

2 kommentarer:

  1. Det ska bli spännande att följa dig under 2014!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det skulle kanske vara dags för mig att leverera någonting att följa. ;)

      Radera